Handhavingsrapportage Schiphol
Donderdag 7 november 2019
Handhavingsrapportage Schiphol eerste helft gebruiksjaar 2019
De inspecteur-generaal Leefomgeving en Transport stelt 2 keer per gebruiksjaar een handhavingsrapportage op met de resultaten van het toezicht. In bijgevoegde rapportage vindt u deze informatie over de 1e helft van het gebruiksjaar 2019. Deze periode loopt van 1 november 2018 tot 1 mei 2019. De rapportage over het gehele gebruiksjaar 2019 kunt u in 2020 verwachten.
De belangrijkste bevindingen en acties van de Inspectie over de eerste helft van het gebruiksjaar 2019 zijn dat:
- De normen voor de geluidbelasting in handhavingspunten, het totale volume geluid, het externe veiligheidsrisico, het aantal nachtvluchten en de uitstoot van stoffen die plaatselijk luchtverontreiniging veroorzaken zijn niet overschreden.
- Bij 4 handhavingspunten voor de geluidbelasting, die voor het etmaal gelden, is halverwege het gebruiksjaar al meer dan 50% van de geluidsruimte verbruikt. Na afloop van het gebruiksjaar wordt door de ILT vastgesteld of sprake is van feitelijke overschrijdingen.
- Vanaf 1 november 2018 geldt een norm van maximaal 32.000 nachtvluchten handelsverkeer per gebruiksjaar. De verwachting is dat de luchthaven daar aan het einde van het gebruiksjaar binnen blijft.
- De Kaagbaan en Polderbaan hebben vertrekroutes voor de nacht. Twee luchtvaartmaatschappijen hebben van de ILT een waarschuwingsbrief ontvangen omdat zij zonder een geldige reden van de vertrekroute voor de nacht zijn afgeweken.
- Er zijn geen overtredingen van de regels voor het baangebruik.
- In het gebruiksjaar 2018 heeft LVNL een onrechtmatige nachtlanding op de Kaagbaan vanuit noordoostelijke richting laten plaatsvinden. In verband hiermee is de ILT een procedure gestart om aan LVNL een bestuurlijke boete op te leggen.
- Met 5 van de 6 luchtvaartmaatschappijen die al in 2018 wegens slotmisbruik door de ILT waren benaderd, zijn, met positief resultaat, corrigerende gesprekken gevoerd om de naleving te verbeteren. De 6e luchtvaartmaatschappij, die van de ILT een waarschuwing heeft gekregen, is niet meer actief op Schiphol.
- Op basis van een oorzaakanalyse heeft de ILT geoordeeld dat de overschrijdingen van geluidsnormen in het gebruiksjaar 2018 het gevolg zijn van het vliegen volgens de regels voor strikt geluidpreferentieel baangebruik van het Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel Schiphol (NNHS).
De volledige handhavingsrapportage van de eerste helft van het gebruiksjaar 2019 vindt u hier, de brief van de Minister van IenW aan de Tweede Kamer kunt u hier teruglezen.