Tweede Kamer stemt in met nieuw stelsel
Dinsdag 16 februari 2016
De Tweede Kamer heeft zich in grote meerderheid uitgesproken voor het vervangen van het stelsel met handhavingspunten voor een stelsel met regels voor preferent baangebruik. Op dinsdag 15 februari hebben de stemmingen plaatsgevonden over het wetsvoorstel dat dit regelt. De week daaraan voorafgaand heeft de behandeling van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer plaatsgevonden.
Sector en omgeving hebben de afgelopen jaren aan de Alderstafel (nu: Omgevingsraad Schiphol) een belangrijke bijdrage geleverd aan de uitwerking van dit nieuwe stelsel. Reeds in 2010 is de basis gelegd met een advies over de regels van het nieuwe stelsel. Na een tweejarig experiment is de uitwerking van het nieuwe stelsel in een advies aan het kabinet aangeboden. Het Rijk heeft dit vervolgens vertaald in een wetsvoorstel dat nu door de Tweede Kamer is aangenomen.
Er blijkt in de Kamer brede steun voor preferent baangebruik, zoals dat in de eerdere adviezen is uitgewerkt. Wel is een motie aangenomen die de regering verzoekt te komen “tot een zodanige invulling van de vierdebaanregel dat de luchtvaartsector een prikkel tot innovatie blijft behouden en ook in de toekomst verdere volumegroei binnen de gelijkwaardigheidscriteria kan blijven realiseren”. Daarmee heeft de Kamer een uitgangspunt neergezet voor de middellange termijn ontwikkeling.
Verder heeft de Kamer aan de regering verzocht “de invoering van het nieuwe stelsel aan te grijpen voor het ontwikkelen van een moderne sociale media strategie, met als kernpunt een appliciatie voor smartphones en tablets”voor een moderne, transparante en proactieve informatievoorziening. Dit punt heeft de aandacht van de Omgevingsraad in de taskforce informatievoorziening.
De Kamer heeft met het aannemen van het wetsvoorstel ook de wetgeving aangepast aan de inmiddels bestaande praktijk waarin de Omgevingsraad Schiphol de taken heeft overgenomen van de CROS en de Alderstafel.
Na behandeling in de Tweede Kamer volgt later dit jaar de behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer. Verder zal na de afronding van de formele m.e.r.-procedure na de zomervakantie het Luchthavenverkeerbesluit aan het parlement worden voorgelegd.
Klik hier voor een uitleg over het nieuwe normen-en handhavingsstelsel voor de afhandeling van het vliegverkeer van Schiphol.